söndag 17 mars 2013

Tankar kring portföljen - del två

Tanken med detta inlägg är att göra en liten översyn av de bolag som ingår i min portfölj, dess fördelning samt kommentera lite kring det. Som jag kom fram till i förra inlägget är jag inte särskilt trygg med den plats Fortum tar i min portfölj och har gjort upp en plan för hur jag ska nå en nivå på innehavet jag känner mig lugn i.

Jag fortsätter på en gång med nästa företag i portföljen;

Hennes & Mauritz
Utomordentligt välskött företag, urstarka finanser och lågt investeringsbehov. Grundarfamiljen finns med bland de största ägarna och verkar agera för ett fortsatt långsiktigt värdeskapande. Bolaget värderas dock därefter och det största problemet jag finner med HM är att köpa det till ett fair price. Med risk för stämma in med resten av kören skulle jag vilja påstå att detta är stockholmsbörsens bästa bolag att äga för en långsiktig investerare, absolut ett wonderful company.

De senaste tre åren, och innan jag hade några direkta investeringsregler, har jag ägt HM ett par gånger. Jag har köpt vid ~240, ~230, 216, 188 etc. Det grämer mig dock att jag efter varje köptillfälle snart sålt med ett resultat som inklusive courtage och utdelningar hamnade väldigt nära noll procent i avkastning.

Jag hoppas att jag nu lärt mig av de misstagen så jag slipper upprepa dem i framtiden, men ser dem samtidigt som nödvändiga i min livslånga utmaning att bli en bättre investerare.

HM utgör idag idag knappt 11 procent av min portfölj och jag ser gärna att de tar mer plats än så, någonstans kring 20 procent skulle kännas bra. Vi får hoppas att fler tillfällen ges i framtiden!

Innehavet har i dagsläget stigit drygt 7 procent.

Munich Re
Världens största återförsäkringsbolag med Berkshire Hathaway som största ägare med sina ca 11 procent. Handlades billigt efter ett svårt år där man med nöd och näppe gick med vinst men har sett över längre perioder levererat fina vinster. Utdelningen har hållits intakt i flera decennier utan några sänkningar under överskådlig tid.

Vill man köpa bolaget i sin Avanzadepå måste man lägga en telefonorder där man kan, precis som på nätet, antingen lägga en bid eller köpa direkt till marknadspris.

Munich Re sysslar även med traditionell försäkring utöver återförsäkring. Jag gissar att det i kombination med deras storlek som världens största återförsäkringsbolag gör att de har ett brett spektra och vet hur man tjänar pengar över hela ledet. Att Warren Buffett är delägare är för mig ytterligare en kvalitetsstämpel, även fast man självklart inte ska lita blint på olika gurus, oavsett vad de heter. :-) Bolaget utgör knappt 22 procent av min portfölj vilket känns lagom. Jag vågar inte påstå att detta är ett wonderful company men det kanske inte är så långt ifrån? General Re är Berkshires helägda återförsäkringsbolag så uppenbarligen finner Buffett att kvalitet finns att hämta även i denna bransch.

Innehavet har i dagsläget stigit drygt 29 procent.

Sampo
Försäkringsbolaget som är vida ägt av diverse bloggare, Björn Wahlroos och säkerligen många fler. Har även det handlats billigt det senaste året och så här med facit i hand kanske jag borde köpt mer, men fann Fortum som det mer defensiva bolaget pga de lägre multiplarna och den oligopolliknande marknaden bolaget verkar på. Sampo har uppvärderats en hel del de senaste månaderna och handlas idag kring P/E3 15.

Jag har med hjälp av Aktiefokus och Lundaluppens många bra inlägg om detta bolag försökt lära mig mer om deras affärsmodell och hur de tjänar pengar. Jag har även en hel del intressant läsning kvar att hämta ur Buffetts shareholder letters om denna bransch.

Bolaget utgör idag knappt 11% vilket jag tycker känns alldeles lagom. Precis som de andra bolagen, utöver Fortum, kan jag tänka mig att öka på mitt innehav vid tillfälle.

Innehavet har i dagsläget stigit knappt 65 procent.

Sammanfattning
Jag är någorlunda nöjd över hur portföljen kommit att se ut under det senaste året. Jag finner att samtliga innehav är bolag med en kvalité över snittet för stockholmsbörsens listor men är inte nöjd med riskvikten Fortum utgör i min portölj. För att nå en nivå där jag känner mig trygg har jag därför gjort upp en plan för hur det ska gå till väga.

Utöver de bolag jag redan äger aktier i finns det väldigt många kandidater. Jag ser gärna en eller två amerikanska konsumentgiganter ingå i framtiden, dock vill jag hålla portföljen relativt koncentrerad så jag inför kanske en cap nånstans runt 10-12 bolag.

Det finns ytterligare ett bolag jag inte berört i dessa två inlägg, nämligen Exelon som såldes till förlust. Jag tänkte skriva några rader om det med framöver och vad jag förhoppningsvis dragit för lärdomar av det. :-)

5 kommentarer:

  1. Vi har förvånansvärt lite överlapp (endast H&M) trots att du verkar vara intresserad av samma bolagstyper som jag är.

    För mig var det ren försiktighet som räddade mig från Excelon vilket innan förvärvet i mina ögon var USA:s mest intressanta energibolag. Just nu äger jag inga energibolag men jag är lite sugen på CEZ som nyckeltalsmässigt är likt Fortum men med sämre kraftkällor och en starkare politisk ställning.

    Förutom Fortum och Excelon tittar jag även noga på AQ group och Avanza som jag tycker är riktigt trevliga bolag. Om Pan Capitals idiotstyckning går som planerat hoppas jag att Avanza (och eWork) ska komma in i min portfölj under året.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan inte annat än att hålla med. Att jag missade att en sådan fundamental förändring av bolaget var på väg att ske blev min första, av antagligen fler att komma, riktiga läropeng. :-)

      Har försökt leta efter ett inlägg på din blogg där du presenterar vilka bolag som ingår i din portfölj men lyckades inte hitta nåt sådant? Hade varit intressant att se i varje fall :-)

      Mvh

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...