onsdag 8 augusti 2012

Munich Re

Jag visste inte att Berkshire Hathaway var delägare i Munich Re förrän jag läste Gustavs analys. Jag har ögnat igenom Buffetts shareholder-letters men har väl stirrat så intensivt på deras mest kända innehav att jag missat denna återförsäkrare.

Gustavs analys gjorde mig alltså så pass intresserad att jag ville titta lite med egna ögon. Eftersom han gjort en så fin presentation av företaget skulle det kännas överflödigt att babbla på om det, så jag dyker in i årsredovisningarna och kikar lite på de siffror jag lyckats hitta.

När jag började skriva det här inlägget var Q2-rapporten ännu inte släppt utan släpptes igår (tisdag 7e augusti). De nyckeltal som inte är tagna från årsredovisningen är alltså numera tagna från Q2- och inte Q1-rapporten.

Nyckeltalen
Det egna kapitalet städat från goodwill är 21592 miljoner euro. Med ett börsvärde på 21068 miljoner euro (kurs 117,5) blir P/B 1. 

Avkastning på eget kapital under ett fem-års snitt (ROE5) ligger på 9,5% och enligt Q2-rapporten är ROE hittills 13,3% för detta år.

I diagrammet nedan syns vinst, fritt kassaflöde och utdelning per aktie för de senaste tio åren. Det fria kassaflödet för 2002 och 2003 ligger närmare -30 euro per aktie, men eftersom jag inte är någon expert på att göra diagram blev det lite missvisande.

OBS! Det fria kassaflödet är just nu missvisande. Se min kommentar i kommentarsfältet.
Det förra diagrammet är nu ersatt. Se min kommentar i kommentarsfältet.


Man har haft några problematiska år som historiken visar, men som Gustav konstaterade har utdelningen betalats ut kontinuerligt under en väldigt lång period.

Vinst per aktie för de senaste fyra kvartalen är 14,07 euro. Med ett pris på 117,5 euro blir P/E 8,35. Tre-års snitt (2011, 2010 & 2009) P/E 11,8.

FCF per aktie (tre års medelvärde) är 12,48. P/FCF blir då 9,4.
FCF per aktie (tre års medelvärde) är 9,5. P/FCF blir då 12,36.

Soliditeten är knappt 10% i dagsläget. Jag tror inte man ska lägga så mycket vikt vid det här nyckeltalet vad gäller försäkring och återförsäkringsbolag men någon kanske kan rätta mig? En titt på världens näst största och tredje största (Munich Re är världens största) återförsäkringsbolag visar att Swiss Re har en soliditet på 13% och Hannover Re en soliditet på lite drygt 10%.

Räntetäckningsgraden visar en starkare sida.


Q2-rapporten visade en något positivare bild än vad analytikerna hade gissat på. VD Nikolaus von Bomhard citeras i pressmeddelandet: 
"With a profit of €1.6bn for the first half-year, we have achieved well over half of our target of around €2.5bn. So we are well on track to slightly surpass the originally envisaged profit for the year."
Jag har inte så mycket mer att tillägga mer än att meddela att jag numera själv är delägare i detta bolag. För en mer omfattande analys kolla som sagt in Gustavs analys av Munich Re här.

9 kommentarer:

  1. Jag läste också Gustavs inlägg om Munich re. Jag kan dock inte finna dem hos min mäklare. Kan det vara möjligt att aktien inte går att handla via nordnet?

    Vad ska jag söka på?

    SvaraRadera
  2. Jodå den handlar du på DAX hos Nordnet.
    Heter Münchener Rück.

    SvaraRadera
  3. AAAH Det var den alltså! Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tickern är MUV2 och den handlas på Xetra & Frankfurt har jag för mig. Om nu någon med ytterligare en annan mäklare skulle vilja kolla.

      Radera
  4. Bra analys, och stort tack för referensen :-)

    Tänkte fråga ang. fritt kassaflöde: Var det svårt att beräkna? Hämtade du uppgifter i årsredovisningarna och för att sedan göra några beräkningar eller hittade du färdiga uppgifter på någon sida? Anledningen till att jag frågar är att jag tycker det är lite bökigt att räkna fram detta, men det är kanske inte är så svårt egentligen...?

    Angående stavningen på Munich Re så verkar den variera från sida till sida, 4-traders uppgifter hittar man t.ex. här: http://www.4-traders.com/MUENCHENER-RUECKVERSICHER-436858/financials/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv!

      Jag hämtar uppgifterna från varje årsredovisning, eller snarare varannan årsredovisning tio år bakåt i tiden (eftersom senaste året visat föregående år som jämförelse). På sidan 160 i senaste årsredovisningen under Consolidated cash flow statement visas först

      i. cash flows from operating activities 6,075
      Dra sedan bort
      ii. cash flows from investing activities –3,525

      Kvar blir då 2550 miljoner euro.

      Nu kommer vi till den punkten där jag märker att jag slarvat a'la random skattefuskande B-kändis. Jag har nämligen glömt att dra av skatt.

      Skatten syns lite längre ner
      -income tax paid (net) 845

      Kvar är det fria kassaflödet, 1705 miljoner euro. Det fria kassaflödet per aktie (i dagsläget 179,3 miljoner aktier) är 9,5 euro per aktie och inte 14,22 som i diagrammet. P/FCF för 2011 års FCF med priset 117,5 euro är då 12,3 och inte 8,3.

      En ganska stor skillnad och jag får dels be om ursäkt för det missvisande diagrammet men tacka för att din fråga fick mig att gå tillbaka och se efter noggrannare.

      Angående skatten så använder sig vissa av den faktiska skatten och andra av en schablonskatt som man själv bestämmer eller räknar ut som ett snitt av vilken skatt som betalats under ett visst antal år eftersom skatten av olika anledningar varierar en del.

      Trots min miss tycker jag ändå att det ser bra ut. En släng av confirmation bias kanske ;-) men detta visar väl verkligen på att man bör göra sina egna analyser och inte lita blint till vad som skrivs på nätet.

      Jag ska uppdatera diagrammet.

      Bra länk angående kassaflöde: http://40procent20ar.blogspot.se/2010/03/utdelningen-kommer-ifran-kassaflodet.html

      Radera
    2. Tack för bra förklaring, nu förstår jag! Också fina diagram som gör det hela pedagogiskt och även visar hur stor skillnad det är på vinst och fritt kassaflöde.

      Håller med om att det ser bra ut även med de nya siffrorna!

      Och tack för länken. Får bjuda tillbaks med denna: http://agamintid.blogspot.se/2011/09/rakneovning-pa-ett-mycket-defensivt.html
      Sanofi, Munich Re och Tesco Plc är ju Buffets enda utomamerikanska innehav.

      Radera
    3. Angående läkemedel skulle jag nog känna mig tryggare med JNJ än Sanofi. Fast de kanske inte konkurrerar helt och hållet på samma marknad? Är inte särskilt insatt. :-)

      Tesco låter trevligare fast jag är inte riktigt säker på hur det står till med möjligheterna att äga dem genom Avanzas ISK?

      Angående kassaflödet så är det här någonstans som Buffett sållar bland de olika typerna av investeringar som bolaget gör för att leta fram sitt egna nyckeltal OE (Owner Earnings). Finanstankar har skrivit två bra inlägg om just OE här:

      http://finanstankar.blogspot.se/2010/03/owner-earnings.html

      http://finanstankar.blogspot.se/2010/12/foretagsvardering-del-6-owner-earnings.html

      Radera
  5. Väljer också JNJ före Sanofi. Tror att de konkurrerar med varandra, åtminstone delvis.

    Tesco plc ska gå att köpa i ISK genom avanza, antingen direkt på Londonbörsen eller via OTC (mycket billigare courtage). Tickern är TSCDY för OTC. Se kommentarsfältet till mitt inlägg ang munich Re:-)

    Ska kika in länkarna, tack!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...