onsdag 1 augusti 2012

Kanadatruster och REITs

Till att börja med vill jag säga att jag är långt ifrån den första som skriver om det här. Jag fick själv nys om investeringsformen genom Cornucopia?s blogg och hans inlägg Dividends don't lie. Här finns en länk till hans samtliga inlägg som berör truster på ett eller annat sätt.

Eftersom jag inte tycker att jag kan tillföra något nytt till beskrivningen tar jag mig friheten att citera Cornucopia? nedan:
"En Kanadatrust är egentligen en stiftelse, eller mer att likna vid en svensk ekonomisk förening, men den är skattebefriad. Man kan äga andelar, units, i den, vilket fungerar precis som en aktie. Andelar ger rätt till att rösta på årsstämman och framför allt rätt till utdelning. De handlas precis som aktier på Toronto-börsen, med tillägget .UN. De kan nyemitteras för finansiering osv, men kallas andel eftersom det inte rör sig om ett aktiebolag utan en trust.

Trusterna är skattebefriade i den bemärkelsen att deras vinst inte beskattas. Däremot kan de förstås behöva betala royalties på delstatsnivå för de produktionslicenser av t ex olja eller fossilgas som de har. De är designade sompass-through vechicles, som skall föra vidare vinsterna till ägarna utan dubbelbeskattning. De har rätt att betala ut utdelning (direktavkastning) till andelsägarna utifrån kassaflödet, och behöver inte visa någon bokföringsmässig vinst för detta utan bara positivt kassaflöde. De betalar därför kontinuerligt utdelningar, oftast en gång i månaden, t ex 1% i månaden."
Sedan 2011 har de flesta truster konverterat till aktiebolag då vinsterna numera blivit skattepliktiga. Men det finns en typ av trust som, om jag förstått det hela rätt, tillåts hållas i sin ursprungliga form, nämligen REITs (Real Estate Investment Trust). REIT är inget nytt begrepp och det är heller inte unikt för Kanada, dock varierar skatteregler och lagar beroende på i vilket land trusten har sitt legala säte. För den som verkligen vill grotta ner sig finns en US & Canadian REIT guide här.

Ett par av de punkter som gjorde mig intresserad av REITs är dessa: 
  • hög direktavkastning 
  • skattefria vinster 
  • månatliga utdelningar 
Det påminner mig lite om Realty Income, och jag utgår ifrån att REITs bör i de fall de tillhör kategorin Equity värderas som fastighetsbolag.

Kategorier ja, REITs delas upp i tre olika kategorier: Equity, Mortgage och Hybrid.

Equity
En Equity-REIT äger och investerar i fastigheter, lokaler, köpcentra, sjukhus, bostäder etc. som de sedan hyr ut och tjänar pengar på. Vissa nischar sig och inriktar sig t.ex. bara inom bostäder eller sjukhus och äldrevård och andra har en blandad portfölj, diversified portfolio. Pengarna kommer alltså huvudsakligen från hyresintäkter.

Mortgage
En Mortgage-REIT handlar med lånepapper som backas upp av fastigheter. Dessa REITs äger alltså själv inga fastigheter och pengarna man tjänar kommer huvudsakligen från ränteintäkter.

Hybrid
En blandning av de två övre nämna kategorierna.

Det gäller alltså att man har koll på vilken typ av REIT det är man köper och i Equityfallet kanske man vill fokusera på räntetäckningsgrad, soliditet, vakansgrad och kassaflöde medan man i Mortgage fallet främst vill värdera de lånepapper man har.

Index
Det finns ett index som följer dessa truster på Torontobörsen, S&P/TSX Capped REIT Index.


Detta index hittas på denna länk: http://www.standardandpoors.com/indices/sp-tsx-capped-reit/en/eu/?indexId=spcadntxrtcadcw--p-ca----

Och i och med det finns det även en möjlighet att investera "direkt" i indexet via ETFer om man vill ha en bred exponering mot denna marknad. Nedan syns iShares S&P TSX Capped REIT Index Fund.
Källa:  http://ca.ishares.com/product_info/fund/overview/XRE.htm 

För vilken typ av investerare passar det att investera i REITs?
Jag är tveksam till att dessa investeringar passar defensiva investerare. För företagsamma (Grahams "Enterprising Investors") investerare kanske det passar. För investerare som fokuserar mycket på utdelningar och direktavkastning borde det låta intressant.

Är man intresserad av att investera i REITs bör man hur som helst ha koll på sin kassaflödesanalys, något jag absolut inte känner mig mogen nog för just nu men förhoppningsvis i framtiden med lite mer kött på benen kan ge mig an.

Personligen tycker jag höga månatliga utdelningar låter lockande. Det gäller att ta reda på om det ligger några hundar begravda.

Via de utländska bloggarna i blogglistan till höger kan man läsa mer om REITs och ett par av dessa bloggare äger själv en eller flera truster i sina egna portföljer. Bloggaren 40procent20år skriver om Realty Income här som ett alternativ till Kanadensiska REITs. I övrigt går det inte att hitta mycket info om REITs på svenska sidor och jag hoppas kunna, om andra också tycker det verkar intressant, väcka en liten diskussion kring det. :-)

1 kommentar:

  1. REITs kan säkert vara ett bra alternativ men själv kan jag väldigt lite om dem ännu. En sökning på Avanzas sida på REIT gav två möjligen intressanta idéer:

    Healthcare REIT, 5 procent utdelning, noterat på New York-börsen.

    Northwest Healthcare properties, 6 procent utdelning, Torontobörsen.

    Dessa skulle jag kika närmare på! Sjukhus och liknande inrättningar måste ju vara något av det mest stabila som finns, och den demografiska trenden säkrar väl behovet framöver.

    Har du någon åsikt om dessa (eller andra REITs) är de tacksamma. Funderar också att kika närmare på något inom Utility.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...