måndag 11 februari 2013

Munich Re höjer utdelningen


Förra veckan släppte återförsäkringsbolaget Munich Re en preliminär sammanställning för det gångna årets resultat. En glädjande nyhet då man bland annat meddelar att man höjer utdelningen till 7 euro per aktie. En höjning av utdelningen med 12 procent.

Det innebär att aktien i skrivande stund handlas till en direktavkastning på lite dryga 5 procent och ett P/E (3-årsmedelvärde) på 13,6. Fortfarande ett rimligt pris om än inte lika billigt som när jag köpte. För mitt innehav noterar jag en YoC på ganska exakt 6 procent om inget oväntat inträffar.

Totalt landar vinsten på 3 200 miljoner euro mot förra årets 710 miljoner. Ett år som alltså varit relativt lugnt vad gäller naturkatastrofer och skadegörelsen som medföljer, trots orkanen Sandys framfart i höstas som stod för 60 procent av Munich Res kostnader knutna till naturkatastrofer.

Fjärde kvartalets resultat ligger en bit under 2011 års motsvarighet och jag håller kvar vid mitt antagande från första inlägget som en realistisk bedömning om framtida vinst. Detta då dessa tre år ger i mitt tycke ett rätt defensivt medelvärde då åren innefattar bland annat efterdyningarna av finanskrisen samt ett år hårt utsatt av naturkatastrofer.

2 kommentarer:

  1. Välkommen tillbaka:-)

    Kul att läsa om Munich Re. Har nästan lite många innehav, har missat att de höjde utdelningen så det var trevliga nyheter!

    Angående Munich såg jag att Morningstar inte anser att de har någon "moat". Men jag gillar dem ändå, och visst har de starka konkurrensfördelar?

    Mvh
    Gustav

    Länk:
    http://tools.morningstar.co.uk/uk/stockreport/default.aspx?Site=uk&lang=en-GB&id=0P00009QR8&LanguageId=en-GB&SecurityToken=0P00009QR8]3]0]E0WWE$$ALL

    SvaraRadera
  2. Tackar! :-)

    Ja, tänkte att det kändes väntat med en liten höjning. Kan inte heller se någon tydlig moat, dock är dem de största i sin bransch vilket jag gillar!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...