söndag 15 juli 2012

Analys av Waste Management Inc

Någon tyckte att man skulle leta sig till osexiga och tråkiga bolag. Häromdagen gjorde jag en körning i Financial Times Stock-screener som jag fann via Defensivens blogg. Ett av de bolag som dök upp via de kriterierna jag angav var ett riktigt sop-bolag, amerikanska Waste Management Inc.

Innan jag går vidare vill jag uppmärksamma att det här är en av mina första analyser av ett amerikanskt bolag och trots att jag försökt dubbelkolla nyckeltal och göra research där jag stött på frågetecken är jag fortfarande inte riktigt hemma med vissa av redovisningsformaten och det finns absolut en chans att det kan förekomma fel i mina siffror någonstans. 

 Waste Management Incnoterat på NYSE, grundades i slutet av 1800-talet i Houston, Texas, och är verksamt inom avfallshantering & återvinning. Enligt Wikipedia är WM nordamerikas största företag inom "vanlig" avfallshantering och återvinning, alltså sådan skit som hushållen gör sig av med. :-) För närvarande hanterar man ungefär 8,5 miljoner ton skräp vid 128 olika anläggningar.

Genom dotterbolaget Wheelabrator Technologies Inc återvinner man sedan de sopor som passar för ändamålet och producerar "grön el" via sina sexton "waste-to-energy"-anläggningar och fem kraftverksanläggningar. 

Efter en genomgång av bolagets senaste årsrapport tänkte jag kika hur WM står sig mot kriterierna nedan:

Bolagsstorlek
Bolagets börsvärde är ca $15 miljarder, lite drygt 100 miljarder kr och skulle utan problem platsa i Large Cap på vår börs om det var ett svenskt bolag.

Finansiell ställning
Nej, man är högt skuldsatt. Omsättningstillgångarna täcker inte in vare sig de totala skulderna eller de kortfristiga skulderna * 2. Soliditeten ligger på 26,9% och räntetäckningsgraden på 4,3. Det här var det kriteriet jag tyckte var krångligast att räkna ut och det skulle vara kul att höra vad någon med lite bättre erfarenhet av att tolka amerikanska årsredovisningar har att säga.

Vinsthistorik
Företaget har levererat vinster varje år i minst tio år. Inget att anmärka här.

Utdelningshistorik
Bolaget har delat ut pengar i över tio års tid. De senaste åtta åren har utdelningarna höjts på årsbasis. Direktavkastningen i skrivande stund med kursen $32,37 är 4,2%

Intjäningstillväxt
Intjäningstillväxten har varit ca 50% på tio är. Bolaget är inte direkt ett tillväxtcase, men klarar detta kriterie i dagsläget. Dock har intjäningstillväxten stagnerat de senaste 6-7 åren och jag ställer mig frågande till om man fortfarande kommer klara detta kriterie om 2-3 år ifall intjäningstillväxten inte sätter lite mer fart snart.

Företagsledningen
Kunde inte hitta några konstigheter.

Ägarbilden
Ägarbilden är spretig. Bolaget ägs till 80% av fonder och institutioner. Man hittar bl.a. Gates (Bill & Melinda) Foundation med 4% av aktierna. Bolagets VD David P. Steiner har suttit på sin post i åtta år och arbetat ytterligare 13 år i WM innan han tillträdde som VD. David äger knappt en halv miljon aktier vilket verkar, om man får tro den enda artikel jag hittade om hans "net worth" vara en betydande del av hans totala förmögenhet. Eftersom jag inte ser någon tydlig ägarbild låter jag inte WM klara detta kriterie.


Prisbild
Tre års genomsnittlig P/E är 16,1 vilket är för högt. Kursen måste ner till $30,15 för att WM ska handlas till P/E 15.

EV/EBIT3 fick jag till 11,6 vilket är godkänt enligt Lundaluppens senaste kriterie för företag med svag finansiell ställning.

När jag skulle räkna ut P/EK blev det egna kapitalet negativt då jag dragit av goodwill - här efterlyser jag hjälp av någon läsare eller annan bloggare som kan hjälpa mig tyda vad det kan innebära, eller peka mig rätt om jag gjort fel.

På sidan 155 finns balansräkningen där jag tog det egna kapitalet 6070 MUSD minus goodwill 6215 MUSD, kvar blev ett negativt tal att dela börsvärdet med. Räknar man däremot in noncontrolling interests blir kvoten 85 och alltså ändå skyhög. Tar jag bara P/EK posten utan att bry mig om goodwill blir kvoten 2,4. Vad har goodwill för betydelse här?

Slutsats
Jag tycker den här branschen är intressant och tror att den har framtiden för sig, jag skulle gärna äga ett liknande bolag. Det uppstod dock lite för många frågetecken för att jag skulle investera mina pengar i WM ens om priset sjunker till $30,15. Hur ska jag tolka den höga skuldsättningen och stora goodwill posten? Hur ser det ut hos konkurrenterna? Har man någon moat? Skulle priset sjunka tar jag nog en djupare titt.

3 kommentarer:

  1. Kul analys! Gillar också verksamheten, men skuldsättningen gör att bolaget går bort för mig.

    Ett annat bolag inom branschen, som verkligen haft det motigt, är Zhongde Waste noterat i Tyskland:http://markets.ft.com/Research/Markets/Tearsheets/Summary?s=ZEFX:GER

    Kan kanske vara värt att kika på?

    SvaraRadera
  2. Om eget kapital exklusive goodwill är negativt så betyder det oftast att bolaget gjort skuldfinansierade bolagsförvärv (då uppstår goodwill). Då kan man inte anses klara priskriterierna.

    Jag är inte en expert på Waste Management men jag tror det är en försörjningsverksamhet (utility) som har en mycket kraftig moat i att folk inte ofta byter leverantör (ehh, mottagare i det här fallet). Men det är helt klart inget plus att balansräkningen ser ut som den gör.

    SvaraRadera
  3. Tack för kommentarerna! Ja, kanske ska se om det går att göra en grov jämförelse mellan ett par olika bolag i den här branschen, kan ju vara intressant.

    Det kommer komma fler analyser och jag hoppas att de kommer hålla högre kvalité för varje gång, i alla fall i början. Särskilt som jag lär mig mer för varje analys jag gör.

    Tack för klargörandet Lundaluppen. WMs verksamhet är allmännyttig. Man får vara glad att ägarbilden inte ser ut som hos liknande bolag i t.ex. Neapel... :-)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...