måndag 2 juli 2012

Kommande utdelningar

Tänkte dela med mig om lite uträkningar och gissningar jag gjort med tanke på kommande utdelningar, särskilt nu med tanke på att jag gått över från vanlig depå till ISK och se vad det kan komma att resultera i för skillnad.

Nedan syns min portföljs utdelningskalender:


På bilden under syns min portföljs kommande direktavkastning ifall alla innehav delar ut lika mycket nästa år. Fortum och Sampo har jag gett en växelkurs på 8.8SEK per EUR. Exelon fick en växelkurs på 7SEK per USD. Jag väljer att redovisa på detta sätt för enkelhetens skull, men skulle så klart kunna räkna ut i lokal valuta också om någon skulle ge mig ett bra nog argument för detta. Fortum delade i år ut 1EUR/aktie och Sampo 1,2EUR/aktie. Exelon delar ut totalt 2,1 USD/aktie uppdelat på fyra tillfällen.


Om utdelningarna står sig återstår såklart att se. Jag gissar att AQ-Group, Sampo och Exelon kommer klara att dela ut minst samma summa nästa år. På bilden nedan illustrerar jag hur direktavkastningen skulle se ut om Fortum väljer att sänka sin utdelning till mer hållbara 0.8 EUR/Aktie, Avanza till 7.02 KR/aktie (se bloggaren Finanstankars antagande om sänkt vinst) samt en halvering av Ratos utdelning.


Jag har egentligen inga belägg för att anta att Ratos sänker sin utdelning eller att summan 2.75 skulle vara aktuell. Arne Karlsson har sagt att det skulle vara ett mycket stort steg att sänka utdelningen, men nu är han inte längre VD, och hur hållbar är Ratos utdelning om det visar sig att de inte kan göra lika fina bolagsexits som förr? Jag ville i varje fall ta med ett exempel för att se hur det påverkade min portföljs YoC.

På följande bild syns skillnaden i direktavkastning vid sänkt och bibehållen utdelning. I uträkningen för direktavkastning i vanlig depå har jag gjort antagandet att utdelningen bibehålls. Jag har även gjort antagandet att jag kan kvitta den utländska källskatten mot min ISKs schablonskatt.


Det verkliga utfallet kommer självklart diffa litegrann. Det ska i varje fall bli väldigt intressant att kunna gå tillbaka till det här inlägget och se hur det gick. Stämde mina förväntningar?

3 kommentarer:

  1. Angående Ratos utdelning finns lite funderingar i detta inläggs kommentarer: http://gustavsaktieblogg.blogspot.se/2012/05/okat-i-ratos-och-kopt-in-mig-i-skanska.html#comment-form

    Spartacus har räknat fram att Ratos skulle kunna dela ut ca 2,60 kr/aktie om man är helt hänvisad till enbart sina portföljbolag och inte företagsaffärer.

    Det kan vara en slags grund, sedan beror det på antalet exits och om Susanna Cambell fortsätter i Arnes spår (att vara beredd att låna till utdelning vid år med få exits)

    SvaraRadera
  2. Tack för länken! Bra rotat av Spartacus, Järnvargen har en poäng angående substansvärdet. Vore spännande som sagt att se vad som skulle ske under ett år utan företagsaffärer.

    Vid en utdelning på 2,6kr skulle min YoC hamna på knappa fyra procent och mer i linje med resten av den svenska börsen. I augusti kommer rapporten, ska bli intressant läsning.

    SvaraRadera
  3. Har kollat en del på Exelon, men vad jag minns så har inte utdelningen växt de senaste åren. Som ett komplement till utdelningen vill man gärna ha en tillväxt också.

    Ratos kommer bli spännande att följa, har följt aktien i över ett år. Tyvärr har det mest varit nedåt gällande aktiepriset.

    Mvh/XO

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...