söndag 1 juli 2012

Flytt till ISK

Jag har nu flyttat över samtliga innehav till mitt investeringssparkonto hos Avanza. Jag flyttade först från min Minidepå där jag har 9kr i courtageavgift till min aktiedepå hos "vanliga" Avanza. Därefter fick jag flytta över dem från den vanliga depån till min ISK.

Detta frambringar en del krångel då varje flytt räknas som en försäljning, och utlöser vinstskatt på de aktier som stigit i värde. Nu låg mer eller mindre alla innehav oförändrade, och i.o.m. att flyttarna(försäljningarna) sparas som transaktioner hos Avanza och det numera är väldigt smidigt att deklarera över internet så bör det inte vara några konstigheter.

Tänkte även tipsa om denna metod för den som vill hålla nere sina courtagekostnader men ändå ha sina innehav i ett investeringssparkonto och inte är rädda för lite extra pappersarbete då det är dags för deklarationen; att det är möjligt att köpa aktier för ett värde upp till 15000 kr och sedan flytta dessa till en ISK för en courtagekostnad på 9kr med ett Avanza Mini-konto.

Det är väl upp till var och en om diffen mellan courtagekostnaden för minikontot och courtagekostnaden för ISK är värd mödan, för mig är den det i varje fall.

Angående beskattning av ISK verkar det nu klarna upp mer och mer vad som gäller vid utländsk källskatt i en ISK. Bloggaren Gustav har skrivit två utmärkta inlägg som jämför de olika kontona som finns tillgängliga för investering samt hur beskattningen och återbäringen av ISK kontra KF går till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...